مهمترین تفاوت میکروکنترلر AVR با میکروکنترلر ARM چیست؟

میکروکنترلرها جزء ضروری الکترونیک مدرن هستند و انواع مختلفی دارند. دو خانواده از محبوب‌ترین میکروکنترلرها خانواده AVR و ARM هستند. هر کدام از این خانواده‌ها دارای انواع میکروکنترلر مختلف و با کارایی‌های متفاوت هستند. در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که میکروکنترلرهای AVR و ARM چیست، تفاوت‌های آن‌ها کدام است و کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است.

 

میکروکنترلر AVR چیست؟

در پاسخ کلی به سوال میکروکنترلر AVRچیست، باید بگوییم که این میکروکنترلرها خانواده‌ای از میکروکنترلرهای 8 بیتی هستند که توسط شرکت Atmel توسعه یافته‌اند و پس از خرید شرکت Atmel توسط شرکت Microchip توسط این شرکت تولید می‌شوند. میکروکنترلرهای AVR به طور گسترده در کاربردهای مختلف از جمله خودرو، صنعتی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند. میکروکنترلرهای AVR به خاطر مصرف کم، کارایی بالا و سهولت استفاده معروف هستند.

میکروکنترلرهای AVR در مدل‌ها و خانواده‌های مختلفی تولید می‌شوند که از تراشه‌های کوچک 8 پین تا پکیج‌های 100 پین و بزرگتر را شامل می‌شود. آنها همچنین دارای طیف گسترده ای از امکانات و پریفرال‌ها، از جمله تایمر، کانتر، مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) و غیره هستند.

 میکروکنترلر AVR

میکروکنترلر ARM چیست؟

میکروکنترلرهای ARM خانواده‌ای از میکروکنترلرهای 32 بیتی هستند که توسط کمپانی ARM Holdings ساخته شده‌اند. آنها به طور گسترده در کاربردهای مختلف، از جمله خودرو، تجهیزات صنعتی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند. میکروکنترلرهای ARM به دلیل عملکرد بالا، مصرف انرژی کم و انعطاف پذیری شناخته شده هستند.

میکروکنترلرهای ARM در خانواده‌ها و پکیج‌های مختلفی تولید می‌شوند که از آیسی‌های کوچک 8 پین تا دستگاه‌های 100 پین و بزرگ‌تر را شامل می‌شود. آنها همچنین دارای طیف گسترده ای از ویژگی ها، از جمله تایمر، کانتر، مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC)، مبدل دیجیتال به آنالوگ (DACرابطUSB،رابط نمایشگر و غیره هستند. البته اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سوال میکروکنترلر ARM چیست ، کسب کنید بهتر است، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

 میکروکنترلر ارم

تفاوت بین میکروکنترلرهای AVR و ARM

میکروکنترلرهای AVR و ARM دارای چندین تفاوت هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در اینجا برخی از تفاوت های اصلی را بیان می‌کنیم.

تفاوت میکروکنترلر avr با میکروکنترلر arm در معماری

میکروکنترلرهای AVR از معماری هاروارد با فضای حافظه مجزا برای دستورالعمل‌ها و دادههای برنامه استفاده می‌کنند. این معماری زمان اجرای سریع‌تری را امکان پذیر می‌کند، اما به برنامه نویسی پیچیده‌تری نیاز دارد.

 

در مقابل میکروکنترلرهای ARM از معماری Von Neumann با فضای حافظه یکپارچه برای دستورالعمل‌ها و داده‌های برنامه استفاده می‌کنند. این معماری برنامه‌نویسی ساده‌تری را امکان‌پذیر می‌کند، اما می‌تواند منجر به زمان اجرای کندتری شود.

 

مجموعه دستورالعمل (Instruction Set)

میکروکنترلرهای AVR یک مجموعه دستورالعمل ساده با تنها 131 دستورالعمل دارند. این سادگی در مجموعه دستورالعمل، برنامه ریزی آنها را آسان می‌کند، اما عملکرد آنها را محدود می‌سازد.

میکروکنترلرهای ARM دارای مجموعه دستورات پیچیده‌تری با بیش از 500 دستورالعمل هستند. این پیچیدگی برنامه‌نویسی آن‌ها را دشوارتر می‌کند، اما امکان عملکرد بیشتری را برای این میکروکنترلرها فراهم می‌کند.

 

مقایسه میکروکنترلر avr با میکروکنترلر arm در مصرف توان

 به صورت کلی میکروکنترلرهای AVR در مقایسه با میکروکنترلرهای ARM مصرف انرژی پایین‌تری دارند. این موضوع باعث می‌شود، آنها برای برنامه‌های با باتری یا برنامه‌هایی که نیاز به مصرف انرژی کم دارند، ایده آل باشند.

در مقابل و به صورت کلی میکروکنترلرهای ARM در مقایسه با میکروکنترلرهای AVR مصرف انرژی بالاتری دارند. در نتیجه برای برنامه‌هایی که نیاز به عملکرد بالا یا عملکرد پیچیده دارند، ایده آل هستند. البته با پیشرفت پردازنده‌های ARM امروزه مدل‌هایی از این نوع میکروکنترلر وارد بازار شده‌اند که دارای مصرف توان بسیار کمی هستند.

 

هزینه

میکروکنترلرهای AVR عموماً ارزانتر از میکروکنترلرهای ARM هستند. در نتیجه برای برنامه‌های حساس به هزینه یا برنامه‌هایی که به عملکرد ساده نیاز دارند، ایده آل می‌باشند.

میکروکنترلرهای ARM عموماً گرانتر از میکروکنترلرهای AVR هستند. این ویژگی آنها را برای برنامه‌هایی که نیاز به عملکرد بالا یا عملکرد پیچیده‌تری دارند، ایده آل می‌کند. اگر نیاز به خرید میکروکنترلر ARM دارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لیون الکترونیک مراجعه کنید.

 

 

کلام آخر

تفاوت میکروکنترلر avr با میکروکنترلر arm در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که هر دو میکروکنترلر AVR و ARM نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اگر به دنبال یک راه حل ساده و مقرون به صرفه با مصرف انرژی کم هستید، AVR ، میکروکنترلری است که باید به دنبال آن بروید. با این حال، اگر به عملکرد بالا یا عملکرد پیچیده نیاز دارید، میکروکنترلرهای ARM انتخاب بهتری برای برنامه شما هستند.

البته خرید میکروکنترلر در حال حاضر فقط محدود به این دو خانواده نیست و بسیاری دیگر از انواع میکروکنترلر در دسترس طراحان و تولیدکنندگان الکترونیک است. البته در کشورمان ایران به دلیل در دسترس بودن این دو خانواده از میکروکنترلرها، بسیاری از طراحان و مصرف کنندگان، خرید میکروکنترلر AVR و ARM  یک انتخاب منطقی از لحاظ تامین کالا به حساب می‌آید.

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.