لیست کامل قطعات الکترونیکی پرکاربرد

امروزه قطعات الکترونیکی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد. هر قطعه الکترونیکی با توجه به نوع خود در یک دسته بندی از قطعات الکترونیکی قرار می گیرد. قطعات الکترونیکی را می توان به سه دسته اصلی طبقه بندی کرد:

قطعات غیرفعال (Passive Component): اجزای غیرفعال بلوک های اصلی مدارهای الکترونیکی هستند و بدون آنها این مدارها یا اصلا کار نمی‌کنند یا ناپایدار می‌شوند. آنها اجزای الکتریکی هستند که برای کار کردن به هیچ شکلی از تغذیه الکتریکی نیاز ندارند. قطعات یا اجزای غیرفعال انرژی تولید نمی‌کنند، اما می‌توانند آن را ذخیره کرده یا از بین ببرند. اجزای غیرفعال شامل قطعاتی مانند مقاومت، خازن، سلف و ترانسفورماتور می باشد.

قطعات فعال (Active Component): اجزای فعال قطعاتی هستند که می‌توانند سیگنال الکتریکی را تقویت کرده و توان تولید کنند. یک جزء فعال می‌تواند عملیات خود را اجرا کندريال زیرا از منبع برق تغذیه می‌کنند. همه اجزای فعال به منبعی از انرژی نیاز دارند که معمولاً از منبع تغذیه DC تامین می گردد. هر جزء فعال معمولا شامل یک اسیلاتور، ترانزیستور یا یک مدار مجتمع است.

 

قطعات الکترومکانیکی: قطعات الکترومکانیکی قطعاتی هستند که از سیگنال الکتریکی برای ایجاد نوعی تغییر مکانیکی مانند چرخش موتور استفاده می کند. این قطعات معمولاً از جریان الکتریکی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می کنند که در نهایت باعث حرکت فیزیکی می‌گردد. همچنین انواع رله و کلید در این دسته قرار می‌گیرند. دستگاه های الکترومکانیکی دارای فرآیندهای الکتریکی و مکانیکی توامان هستند. کلید دستی یک جزء الکترومکانیکی است که به دلیل حرکت مکانیکی باعث خروجی الکتریکی می‌شود.

ثبت سفارش برای واردات قطعات الکترونیکی از چین 

لیست کامل قطعات الکترونیکی پرکاربرد

در اینجا برخی از قطعات الکترونیکی پرکاربرد برای شما آورده شده است. به طور حتم قطعات الکترونیکی دارای دسته بندی های بسیار مفصل تری هستند، اما هدف ما در این در این نوشته معرفی قطعات الکترونیکی پر کاربرد است. 

 

میکروکنترلرها

میکروکنترلر

 

یکی از انواع قطعات الکترونیکی، میکروکنترلر می‌باشد میکروکنترلر یک کامپیوتر کوچک است که بر روی یک تراشه مجتمع شده و شامل یک یا چند CPU (هسته پردازنده) به همراه حافظه و تجهیزات جانبی ورودی/خروجی قابل برنامه ریزی است. از میکروکنترلرها در محصولات و دستگاه‌هایی که به طور خودکار کنترل می‌شوند، مانند سیستم‌های کنترل موتور خودرو، دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت، سیستم های کنترل‌های از راه دور، ماشین‌های اداری، لوازم خانگی، ابزار برقی، اسباب‌بازی‌ها و سایر سیستم‌های امبدد استفاده می‌شود.

 بیشتر بخوانید : تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی 

مقاومت‌ها

مقاومت یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی

یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی مقاومت‌ها هستند. مقاومت یک جزء الکتریکی دو ترمینالی غیرفعال است. در مدارهای الکترونیکی، از مقاومت‌ها برای کاهش جریان، تنظیم سطوح سیگنال، تقسیم ولتاژ، بایاس عناصر فعال و پایان دادن به خطوط انتقال استفاده می‌شود.

مقاومت ها را می توان بر اساس دو پارامتر اصلی طبقه بندی کرد: مقاومت آنها (R-ohms) و توان آنها (P-Watts). مقدار مقاومت تعیین می‌کند که چه مقدار مخالفت با عبور جریان ایجاد می‌کند. هر چه مقدار مقاومت بیشتر باشد جریان کمتری عبور خواهد کرد. همچنین مقاومت‌ها بر اساس میزان جریانی که می‌توانند عبور دهند، طبقه بندی می‌شوند. این رتبه بندی قدرت (وات) نامیده می شود. هرچه درجه توان بالاتر باشد مقاومت بزرگتر می‌شود و همچنین می‌تواند جریان بیشتری را تحمل کند.

مقاومت‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند. انواع متداول موجود عبارتند: از مقاومت‌های دیپ و مقاومت‌های SMD.

به طور خلاصه، مقاومت‌ها به دلیل توانایی آنها در کنترل جریان الکتریسیته در مدار، نقش مهمی در بسیاری از دستگاه‌ها و مدارهای الکترونیکی ایفا می‌کنند.

 

خازن‌ها

خازن

 یکی از انواع قطعات الکترونیکی خازن است که انرژی الکتریکی را در میدان الکتریکی با انباشتن بارهای الکتریکی روی دو سطح نزدیک به هم که از یکدیگر عایق هستند، ذخیره می‌کند. خازن‌ها کاربردهای مختلفی در سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکی مانند صاف کردن نوسانات ولتاژ در مدارهای منبع تغذیه، حذف یا جداسازی اجزای AC و DC سیگنال در فیلترهای الکترونیکی و تولید سیگنال های دوره‌ای در مدارهای نوسانگر دارند.

خازن‌ها در سبک‌ها، اشکال، ابعاد و از مواد بسیار متنوعی ساخته می‌شوند. در اینجا چند نوع رایج خازن آورده شده است:

خازن های سرامیکی: خازن‌های سرامیکی از رایج ترین خازن‌های مورد استفاده هستند که برای کاربردهای بای پس، کوپلینگ و جداسازی یا مدارهای تشخیص فرکانس مناسب هستند.

خازن الکترولیتی: این نوع خازن دارای پلاریته است و برای کاربردهای فرکانس پایین مانند کوپلینگ صوتی عالی است. آنها به طور گسترده در منابع تغذیه و برای کاربردهای کوپلینگ و جداسازی استفاده می‌شوند.

خازن های فیلم و کاغذی: خازن‌های فیلم با فیلم پلاستیکی ساخته می‌شوند و انواع و کاربردهای زیادی دارند. خازن‌های کاغذی با کاغذ عایق بندی می‌شوند و در فناوری‌های قدیمی استفاده می‌شوند.

خازن میکا: خازن‌های میکا دستگاه‌های قابل اعتماد و با دقت بالا با مقادیر خازنی نسبتا کم هستند.

خازن‌های غیر پلاریزه: خازن‌های غیر پلاریزه را می‌توان به هر طریقی در مدار متصل کرد و در مدارات  AC  استفاده می‌شود. نوع متداول این خازن‌ها، خازن‌های اصلاح ضریب توان و خازن‌های راه انداز در موتور های القایی هستند.

هر نوع خازن دارای مزایا و معایب خاص خود است که آنها را برای اهداف خاص مناسب می‌کند.

 

فیوزها

فیوز

 فیوز یکی از انواع قطعات الکترونیکی برای ایمنی است که برای محافظت در برابر جریان بیش از حد یک مدار الکتریکی تعبیه شده است.  جزء اصلی فیوز یک سیم یا نوار فلزی است که وقتی جریان زیادی از آن عبور می کند ذوب می شود و در نتیجه جریان را متوقف یا قطع می‌کند. فیوزها در کاربردهای مختلف برای محافظت از مدارها در برابر شرایط اضافه جریان استفاده می‌شوند.

فیوزها به عنوان وسایل ایمنی ضروری از روزهای اولیه مهندسی برق مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه هزاران طرح مختلف فیوز وجود دارد که بسته به کاربرد دارای درجه بندی جریان و ولتاژ خاص، ظرفیت شکست و زمان پاسخگویی هستند. مشخصات عملکرد زمان و جریان فیوزها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که حفاظت کافی و بدون وقفه بی مورد در مدار را فراهم کنند.

 بیشتر بخوانید : پرکاربردترین قطعات الکترونیکی

رله ها

رله

رله‌ها کلیدهای الکتریکی هستند که از نیروی الکترومغناطیس برای باز کردن یا بستن یک کانتکت  استفاده می‌کنند، با این کار می‌توان با یک سیگنال الکتریکی کوچک جریان‌های بزرگتری را سوئیچ کرد. این تبدیل‌ زمانی اتفاق می‌افتد که ورودی‌های الکتریکی کویل رله  فعال شوند، سپس بر اثر مغناطیس شدن هسته بوبین، یک کانتکت جذب می‌گردد و یک اتصال الکتریکی برقرار می‌شود. این کانتکت می‌تواند جریان بسیار بیشتری نسبت به جریان تحریک بوبین را سوئیچ کند.

رله‌ها در کاربردهای متنوعی از جمله‌های بارهای AC و DC استفاده می‌شوند. در رله، می توان از سطح منطقی (به عنوان مثال 3.3 ولت یا 5 ولت) یا ولتاژ بالاتر (تا 25 ولت) برای کنترل رله استفاده کرد. کنتاکت های رله به صورت الکتریکی از بوبین رله ایزوله شده اند.

رله ها را می توان به جای سایر اشکال کلید استفاده کرد یا می‌توان آنها را به طور خاص بر اساس عواملی مانند جریان مورد نیاز خریداری کرد.

 

کلید

کلید یکی از اجزای لیست کامل قطعات الکترونیکی پرکاربرد

 کلید قطعه‌ای الکترومکانیکی است که می‌تواند مسیر رسانا را در یک مدار الکتریکی قطع یا وصل کند و جریان الکتریکی را قطع کند یا آن را از یک هادی به هادی دیگر منحرف کند. کلیدهای مکانیکی به صورت فیزیکی با حرکت، فشار دادن، رها کردن یا لمس کنتاکت‌های آن فعال می‌شوند.  سوئیچ ها به طور گسترده در مدارهای الکترونیکی برای قطع و وصل جریان استفاده می‌شوند.

در اینجا چند نوع رایج کلیدهای مکانیکی آورده شده است:

سوئیچ تک کانتکت (SPST): این ساده‌ترین نوع سوئیچ است و یک ورودی و یک خروجی دارد و می‌تواند بسته (روشن) یا باز (خاموش) شود.

سوئیچ تک کانتکت دو مسیره (SPDT): این کلید دارای یک ورودی و دو خروجی است و می‌تواند ورودی را به یکی از دو خروجی متصل کند.

کلید دو کانتکت تک مسیر (DPST): این کلید دارای دو ورودی و دو خروجی است. این کلیدها می‌توانند ورودی‌ها را به خروجی متناظر با خود متصل کند یا آنها را قطع کند.

کلید دو کانتکت دو مسیر (DPDT): این کلید دارای دو ورودی و چهار خروجی است. این کلیدها می‌توانند ورودی‌ها را به هر یک از جفت خروجی‌های متناظر با خود متصل کند.

سوئیچ های فشاری: این مدل یک سوئیچ لحظه‌ای است، به این معنی که فقط زمانی که فشار داده می شود، روشن می‌شود.

به طور خلاصه، سوئیچ های مکانیکی به دلیل توانایی آنها در کنترل جریان الکتریسیته در مدار، نقش مهمی در بسیاری از دستگاه ها و مدارهای الکترونیکی ایفا می کنند.

 

باتری

باتری یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی است

 باتری وسیله ای است که انرژی شیمیایی را ذخیره و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. واکنش‌های شیمیایی در باتری شامل جریان الکترون‌ها از یک ماده (الکترود) به ماده دیگر، از طریق یک مدار خارجی است. باتری‌ها معمولاً برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکتریکی کوچک مانند تلفن همراه، کنترل از راه دور و چراغ قوه استفاده می‌شوند.

اگرچه اصطلاح باتری، در استفاده دقیق، به مجموعه‌ای از دو یا چند سلول  که قادر به تبدیل انرژی هستند، گفته می‌شود، اما معمولاً در کاربردهای رایج برای یک سلول هم استفاده می‌شود. یک سلول باتری، یک منبع انرژی است که می‌تواند ولتاژ و جریان DC را با مقادیر بسیار کم ارائه دهد. به عنوان مثال، سلول‌هایی که ما در ساعت‌ها یا کنترل های از راه دور استفاده می‌کنیم، حداکثر می توانند 1.5  تا 3 ولت را ارائه دهند.

باتری مجموعه ای از سلول‌ها است که به صورت سری/موازی چیده شده اند تا بتوان ولتاژ را به سطوح دلخواه افزایش دهد. عملکرد باتری دقیقاً مشابه عملکرد یک سلول است، اما یک باتری می‌تواند انرژی بیشتری ارائه دهد، زیرا حاوی سلول‌های متعدد است. باتری‌ها به صورت سری برای افزایش ولتاژ و به صورت موازی برای افزایش جریان چیده می‌شوند.

ظرفیت باتری بر حسب وات ساعت اندازه گیری می‌شود که مقدار انرژی ذخیره شده در باتری است. به عنوان مثال، اگر در هنگام خواندن مشخصات یک گوشی هوشمند، رتبه بندی باتری را ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعت ببینیم، به این معنی است که باتری توانایی انتقال جریان ۲.۵ آمپر را به مدت ۱ ساعت به بار دارد. مدت زمانی که باتری به طور مداوم کار می‌کند، به جریان باری که از آن کشیده میشود، بستگی دارد.

به طور خلاصه، باتری‌ها با ذخیره انرژی شیمیایی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی در صورت نیاز، نقش مهمی در تامین انرژی دستگاه های الکترونیکی ما دارند.

 

ترانسفورماتورها

ترانسفورماتور

 ترانسفورماتور وسیله‌ای الکتریکی است که برای افزایش یا کاهش ولتاژ متناوب استفاده می شود. ترانسفورماتوری که ولتاژ را افزایش می‌دهد، ترانسفورماتور افزاینده و ترانسفورماتوری که برای کاهش ولتاژ استفاده می شود، ترانسفورماتور کاهنده نامیده می‌شود. ترانسفورماتورها به طور گسترده در زندگی روزمره ما برای تبدیل ولتاژ استفاده می‌شوند.

ترانسفورماتور یک جزء غیرفعال است که انرژی الکتریکی را از یک مدار الکتریکی به مدار دیگر منتقل می‌کند. جریان متغیر در سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور، شار مغناطیسی متغیری را در هسته ترانسفورماتور ایجاد می‌کند که نیروی الکتروموتیو (EMF) متغیری را در سیم پیچ ثانویه که در اطراف همان هسته پیچیده می شود، القا می‌کند. انرژی الکتریکی را می‌توان بین سیم پیچ های جداگانه بدون اتصال فلزی (رسانا) بین دو مدار انتقال داد. ترانسفورماتورها همچنین می‌توانند برای ایجاد ایزولاسیون گالوانیکی بین مدارها و همچنین مدارهای پردازش سیگنال استفاده شوند.

از زمان اختراع اولین ترانسفورماتور با پتانسیل ثابت در سال 1885، ترانسفورماتورها برای انتقال، توزیع و استفاده از توان الکتریکی جریان متناوب ضروری شده اند. طیف وسیعی از طرح‌های ترانسفورماتور در کاربردهای برق و الکترونیک دیده می‌شود. اندازه ترانسفورماتورها از ترانسفورماتورهای RF کمتر از یک سانتی متر مکعب تا واحدهایی با وزن صدها تن که برای اتصال به شبکه برق استفاده می‌شوند، متغیر است.

در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی، یک ترانسفورماتور برای تبدیل سطح ولتاژ سیستم توزیع به مقادیر مناسب برای مدار، استفاده می شود.

 

کلام آخر

امروزه قطعات الکترونیک نقش مهمی در زندگی ما پیدا کرده‌اند، وسایل برقی و الکترونیکی به طرز چشمگیری زندگی را برای ما آسان کرده‌اند. معمولا در زمان قطع برق نبود این امکانات را به خوبی لمس می‌کنیم یا در هنگامی که یک وسیله برقی خراب می‌گردد، دچار مشکل می‌شویم. یکی از ویژگی‌هایی که یه وسیله برقی را محبوب می‌سازد، دوام و طول عمر آن است. این دوام و طول عمر رابطه مستقیمی با کیفیت قطعات الکترونیکی به کار رفته در آن دارد. به همین دلیل به تولید کنندگان توصیه می‌شود با خرید قطعات الکترونیک اورجینال، محصول با کیفیتی را تولید کنند تا باعث رضایت مصرف کنندگان آن وسایل گردد. همچنین در صورتی که به مبحث تشخیص قطعات الکترونیک اورجینال از تقلبی علاقه دارید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین اگر نیاز به خرید قطعات الکترونیک اورجینال دارید می‌توانید به وبسایت لیون الکترونیک مراجعه کنید و در صورتی که کالای مورد نیاز خود را در بازار نیافتید، می‌توانید برای واردات قطعات الکترونیک هم از امکان ثبت سفارش در وبسایت لیون الکترونیک بهره ببرید.

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.