مقایسه انواع دیودها | تفاوت دیود جنرال، فست و شاتکی

دیود یک قطعه الکترونیکی دو ترمینالی است که جریان را عمدتاً در یک جهت هدایت می کند. دیود از یک جهت دارای مقاومت کم و در جهت دیگر مقاومت بالایی دارد. یک دیود از یک ماده نیمه هادی، معمولاً سیلیکون، ساخته شده است که با افزودن ناخالصی‌ها برای ایجاد یک اتصال p-n دوپ شده است. اتصال p-n مرز بین نیمه هادی های نوع p و نوع n است و ویژگی های منحصر به فرد دیود از آنجا ناشی می شود.

 

دیودها در طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله منابع تغذیه، پردازش سیگنال و کاربردهای فرکانس رادیویی (RF) استفاده می‌شوند. آنها همچنین در یکسو کننده ها، که برق AC را به برق DC تبدیل میکنند و در رگولاتورهای ولتاژ، که ولتاژ خروجی ثابتی را حفظ می کنند، استفاده می‌گردند.
دیودها دارای کاربردهای بسیار مختلفی هستند، مثلا
LED که ما برای ایجاد روشنایی از آن استفاده می‌کنیم هم در واقع نوعی دیود است.

 

دیود جنرال چیست؟

دیودهای همه منظوره یا جنرال قطعات الکترونیکی  دو ترمینالی هستند که جریان را به طور انحصاری در یک جهت، از آند (+) به کاتد (-) عبور می‌دهند. پیوند PN دیود دارای یک ناحیه مثبت یا P با یون‌های مثبت و یک ناحیه منفی یا N با الکترون‌های منفی در این نیمه هادی‌های اساسی هستند.

هنگامی که یک ولتاژ رو به جلو به اتصال PN اعمال می شود، الکترون های ناحیه N "حفره ها" را در ناحیه P پر می کنند و باعث می شوند که جریان فقط در یک جهت جریان یابد. ولتاژ معکوس در دیود به دلیل وجود مانع قادر به عبور جریان در جهت مخالف نخواهد بود.

معروف‌ترین سری دیودهای جنرال سری 1N400X هستند که در انواع دیپ و SMD تولید می‌شوند و استفاده فراوانی در بردهای اکترونیکی دارند.

 دیود شاتکی چیست

دیود شاتکی چیست؟

دیود شاتکی نوعی دیود است که اغلب در کاربردهای فرکانس بالا استفاده می شود. این دیود با عنوان دیود hot-carrier diode نیز شناخته می شود.

دیود شاتکی از یک اتصال فلز به نیمه هادی به جای اتصال نیمه هادی به نیمه هادی در دیودهای معمولی، استفاده میکند. سمت فلزی به عنوان آند عمل می کند و سمت نیمه هادی به عنوان کاتد دیود عمل می کند، به این معنی که جریان معمولی می تواند از سمت فلز به سمت نیمه هادی جریان یابد، اما در جهت مخالف جریان نمی‌تواند از دیود عبور کند.

دیودهای شاتکی دارای افت ولتاژ رو به جلو کم و عملکرد سوئیچینگ بسیار سریع هستند، همچنین ولتاژ شکست معکوس در دیودهای شاتکی نسبت به دیودهای معمولی کمتر است .

از مزایای دیودهای شاتکی می توان به افت ولتاژ رو به جلو کم آنها اشاره کرد که سرعت سوئیچینگ بالاتر و راندمان سیستم را ارتقاء می‌بخشد.  برای اطلاعات بیشتر در مورد دیود شاتکی می‌توانید مقاله دیود شاتکی چیست را مطالعه کنید.

 

دیود فست یا دیود بازیابی سریع چیست

دیود فست که به عنوان دیود بازیابی سریع یا دیود سوئیچینگ سریع نیز شناخته می شود، نوعی دیود است که زمان بازیابی معکوس کوتاهی دارد. زمان بازیابی معکوس زمانی است که طول می کشد تا دیود از حالت رسانا به حالت غیر رسانا تغییر کند، زمانی که ولتاژ دو طرف دیود از بایاس رو به جلو به معکوس تغییر می‌کند.

خرید انواع دیود و یکسوساز از فروشگاه لیون الکترونیک 

دیودهای سریع برای کاربردهای یکسوسازی با فرکانس بالا، نسبت به دیودهای معمولی مناسب ترند، زیرا زمان بازیابی معکوس کمتری دارند. آنها را می‌توان خیلی سریع خاموش کرد و اغلب در کاربردهای فرکانس بالا مانند منابع تغذیه سوئیچینگ، اینورترها و درایوهای موتور استفاده می شود.

 

انواع دیودها

زمان بازیابی معکوس برای یک دیود سریع معمولاً بین ده‌ نانوثانیه تا 100 نانوثانیه است، در حالی که زمان بازیابی معکوس برای یک دیود معمولی بین چند میکروثانیه تا ده‌ها میکروثانیه است. دیودهای بازیابی سریع چندین مرتبه از دیودهای معمولی زمان بازیابی معکوس سریعتری دارند.

 

 بیشتر بخوانید: دیودتی وی اس چیست 

مقایسه انواع دیودها:

دیود جنرال

دیود فست

دیود شاتکی

نوع جانکشن اتصال دو نیمه هادی PN

نوع جانکشن اتصال دو نیمه هادی PN

نوع جانکشن اتصال فلز به نیمه هادی

دیود دو قطبی  دارای حامل بار الکترون و حفره

دیود دو قطبی  دارای حامل بار الکترون و حفره

دیود تک قطبی

پایه آند نیمه هادی نوع P و پایه کاتد نیمه هادی نوع N

پایه آند نیمه هادی نوع P و پایه کاتد نیمه هادی نوع N

پایه آند فلز و پایه کاتد نیمه هادی نوع N

اتصال PN دارای ناحیه تخلیه گسترده تری است

اتصال PN دارای ناحیه تخلیه گسترده تری است

اتصال فلز و نیمه هادی دارای منطقه تخلیه است

ظرفیت خازنی بیشتری دارد

ظرفیت خازنی بیشتری دارد

ظرفیت خازنی کمتری دارد

زمان بازیابی معکوس 100 تا 200 نانو ثانیه

زمان بازیابی معکوس 10 تا 200 نانو ثانیه

زمان بازیابی معکوس کمتر از 10نانو ثانیه

ولتاژ فروارد 0.6 تا 3.6 ولت

ولتاژ فروارد 1.3 تا 3.6 ولت

ولتاژ فروارد 0.4 تا 0.6 ولت

کمترین راندمان

راندمان متوسط و خوب

راندمان بالا

حداکثر ولتاژ معکوس 1200 ولت

حداکثر ولتاژ معکوس 1200 ولت

حداکثر ولتاژ معکوس 150 ولت

یکسوسازی برق شهر و فرکانس های پایین

یکسوسازی فرکانسهای بالا و سوئیچینگ

کاربردهای RF

سرعت سوئیچینگ تا چند کیلوهرتز

سرعت سوئیچینگ تا 100 کیلوهرتز

سرعت سوئیچینگ تا 100 گیگاهرتز

 

خرید دیود فست از فروشگاه اینترنتی لیون الکترونیک 

سخن پایانی

دیود یکی از قطعات پایه در الکترونیک است. دیودها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. همچنین از دیودها در ساخت قطعات پیچیده تر مانند حافظه ها و پردازنده ها استفاده می‌شود. دیودها دارای کاربردهای گوناگونی هستند، اصلی ترین استفاده دیود، بحث یکسوسازی جریان است. مثلا از دیود زنر برای تامین ولتاژ ثابت نیز استفاده می‌شود.

 همچنین برخی از دیود ها مانند دیودهای TVS استفاده حفاظتی دارند و مدار را در برابر اسپایک‌های و ESD محافظت می‌کنند. همچنین LED ها که نوعی از دیود هستند، در کاربرد تولید روشنایی یا به عنوان چراغ سیگنال استفاده می‌شوند. دیودها به نسبت جزو قطعات ارزان قیمت در الکترونیک هستند. به طور مثال قیمت دیودها از حدود 100 تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.
در سایت لیون الکترونیک می‌توانید انواع مختلفی از دیودها را مشاهده و خرید کنید، همچنین در صورتی که دیود مورد نیاز خود را در بازار ایران پیدا نمی‌کنید، ما می‌توانیم آنرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق ثبت سفارش و واردات برای شما تامین کنیم.

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.